بررسی، تحلیل و نقد داستان های کوتاه ابوتراب خسروی (هاویه، دیوان سومنات، ویران)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده خدیجه جعفری
- استاد راهنما احمد رضایی جمکرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در عرصه ادبیات فارسی، ادبیات داستانی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. ابوتراب خسروی از جمله فعالان این عرصه است، نویسنده ای که زبان و پیشینه آن را به خوبی می شناسد و با ایجاد هارمونی تازه ای از رفتار اشیا و اشکال داستانی، نهایتاً فضای تازه ای از داستان را در نظر گرفته و می نویسد. داستان های خسروی به سبک مدرنیسم یعنی مابین سبک رئالیسم و پست مدرنیسم هستند. عمدتاً چشم انداز ذهنی گیج کننده و دشواری است که خواننده را با دنیای تازه ای از جهان داستان آشنا می سازد. در این پژوهش داستان های کوتاه از او(دیوان سومنات، هاویه، ویران) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. پس از فصل کلیات (شامل مطالبی راجع به داستان نویسی، داستان مدرن، پست مدرن، ابوتراب خسروی و ...) در هر یک از فصول اختصاص یافته به مجموعه های سه گانه، یکایک داستان ها به طور مجزا تلخیص و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. پس از بیان خلاصه ای از هر داستان، از دیدگاه هایی چون شخصیت پردازی، درون مایه و تم داستان، فضاسازی، کنش ها، زمان، مکان، به بوته نقد و بررسی کشیده شده اند. ضمن پرداختن به اختصاصات داستانی، از نظر دارا بودن ویژگی های مدرن و پست مدرن نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شد؛ فی المثل: درهم ریختگی زمان و مکان، آشفتگی شخصیت ها، ابهام فضا و ساختار داستان، درون مایه ی چندگانه و ... در نهایت، ضمن پرداختن به موارد فوق شاخص های داستانی کوتاه و دستیابی به تفاوت های کیفی داستان پردازی خسروی به بوته نقد کشیده شده اند.
منابع مشابه
ساختارشناسی کتاب ویران ابوتراب خسروی
ابوتراب خسروی با ارائه ی آثاری چون «هاویه»، «دیوان سومنات»، «اسفـار کاتبان» و «رود راوی» و «کتاب ویران» توانسته است برای خود جایگاه قابل قبولی در ادبیات داستانی ایجاد کند. در این پژوهش، مجموعه داستان «کتاب ویران»بر اساس روش ساختارگرایی بررسی شده است. ابتدا به بررسی ساختار روایت و سپس به تحلیل ژرف ساخت داستان ها پرداخته شده است. ساختار روایت در «کتاب ویران» سه نوع است: ساده، متوسط، دشوار. ژرف سا...
15 صفحه اولانسان در داستان پستمدرن (مطالعة موردی؛ داستانهای ابوتراب خسروی)
"پستمدرنیسم"، بازتاب زندگی "انسان" پستمدرن است که در هنر او تجلّی یافته است؛ بنابراین، برای درک هر داستانی باید به جایگاه انسان در این داستانها دست یافت. در این پژوهش، داستانهای کوتاه یکی از هنرمندان شاخص عرصۀ داستاننویسی پسامدرن، "ابوتراب خسروی"، به منظور تعیین جایگاه انسان، در آنها، بررسی شد. در ابتدا، مؤلّفههای مورد نظر از سه کتاب "هاویه"، "دیوان سومنات" و "کتاب ویران" استخراج شد و سرا...
متن کاملکاربست مؤلفههای فراداستانی در داستان کوتاه «مرثیه برای ژاله و قاتلش» نوشتهی ابوتراب خسروی
چکیده ادبیات معاصر فارسی نیز همچون بسیاری از آثار ادبی جهان معاصر از کاربست تکنیکهای فراداستانی که از ویژگیهای ممتاز ادبیات پسامدرنیستی به شمار می روند، غافل نمانده است. فراداستان دارای مؤلفه های متنوعی است که همه آنها آشکارا به برساختگی و تصنعی بودن متن داستانی اشاره دارند. درهمآمیختگی امر واقع و امر تخیلی، ورود نویسنده به داستان و آشکار ساختن سنت ها و عرف های رایج ادبی از ویژگیهای بارز فراد...
متن کاملنقد فرمالیستی و پیشافرمالیستی عنصر پی رنگ در مجموعه داستان های کوتاه دیوان سومنات
این مقاله به نقد عنصر داستانی پیرنگ از چشمانداز فرمالیستی و پیشافرمالیستی در مجموعه داستانهای کوتاه دیوان سومنات نوشته ابوتراب خسروی میپردازد. تمایزی که این دو دیدگاه میان داستان و پیرنگ قائل شدهاند گویای تفاوت کاربرد آنها درباره این دو سازه داستانی است. در نقد پیشافرمالیستی استفاده از پیرنگ کلیشهای، بها دادن به کنجکاوی و تعلیقهای از پیش لو رفته و عدم تناسب در شبکههای علت و معلولی ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023